woensdag 6 december 2017

Blogmass 6 - Dramaqueen Teddy

Af en toe moet je ook dingen doen met je cavia's die niet zo leuk zijn, zoals knopen uit de vacht knippen of de nagels knippen. Nou zijn sommige cavia's echt heel makkelijk, andere een echt gevecht. Vandaag had ik de eer om de nagels van Teddy te mogen knippen. Ja, nee, ik ben er niet blij mee.

Teddy is een cavia waar ik veel mee kan, ze is ontzettend knuffelig, laat zich makkelijk aaien in de kooi, is bijna nergens bang voor (naja, soms voor mijn tenen), laat zich overal in zetten, bijt normaal geproken niet, echt een geweldig beest. Nu is zij echt compleet anders als het gaat om de zorg van haar nagels.

Als je de nagels van Teddy moet knippen, dan veranderd de teddycavia in een verschrikkelijk monster vol mensenhaat en tanden. Al het gedrag dat je eigenlijk nooit echt ziet, zoals willen ontsnappen, bijten, pootjes verstoppen, meer bijten, dat komt opeens tevoorschijn als je haar nagels aan het knippen bent. Begrijp me niet verkeerd, ik hou echt van dat beest, totdat haar nagels geknipt moeten worden... Dan veranderd ze echt in een dramaqueen.

Maar eerst: Story time! Toen Teddy nog een Teddietje was, toen mocht ik haar poten aanraken, vasthouden, haar buikje kriebelen... echt super lief. Imiddels is dat Teddietje uitgegroeid tot een Teddy en nu mag ik dat allemaal niet meer. En helaas heeft ze bedacht, tijdens haar eerste knipbeurt (waarin ik nog nooit de nagels van een cavia zo mooi had geknipt als toen) dat nagels knippen echt het allerergste is wat een cavia kan overkomen. Dus nu bijt, likt, wurmt en friemelt ze als ik haar nagels ga knippen.

Maar Katinka, je zei iets over mensenhaat? Ja, dat komt er ook bij. Ze vindt knuffelen, op het bureau zitten, beetje bij mij zijn allemaal wel prima, maar zodra ik haar nagels ga knippen gaat ze zo kijken:
Ja, dit is een Teddy die een klein beetje een hekel aan mij heeft... (met in de achtergrond mijn altijd betrouwbare oplader). Ze wou niet echt op de foto, dus dan maar niet he... Maar goed. Ik had hier alleen nog maar haar 6 achtertenen knipt, ik moest nog beginnen aan haar voorpoten.

De voorpoten zijn altijd een hel. Achterpoten kan je laten bungelen of net de tafel laten aanraken en dan kan je ze perfect knippen, maar met de voorpoten werkt dat niet. Teddy trekt die weg, hangt haar hoofd erover heen of gaat je vinger gewoon bijten. Echt vermoeiend.

Na een voorpoot gedaan te hebben, was Teddy echt niet meer te houden en de houdgreep levert alleen maar bijtmarkeringen op, dus toen Teddy in een theedoek gewikkeld. Volgens veel informatieve sites werkt dat geweldig. Nou, niet bij Teddy:

Die wurmt zich er gewoon uit. Ugh.

Maar na een stoeipartij van ongeveer 30 minuten zijn alle 14 tenen van Teddy geknipt en heb ik haar weer teruggezet in het hok. Normaal mag ze wat eten, maar ze was in halve staat van: "ik kan vliegen dus ik ga naar huis". En dan is terugzetten in het hok het beste. Zodra ik over dit fiasco heen ben, ga ik Nico's nagels knippen, wat dus waarschijnlijk morgen is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten