dinsdag 24 januari 2017

Schoonmaakroutine (1/3)


Oké, ik zit de laatste tijd best wel veel op YouTube filmpjes te kijken en af en toe komt er een filmpje langs waarbij random mensen (meestal wel prima Engels sprekend) hun schoonmaakroutine laten zien. Je hoeft nu niet weg te klikken, ik ben het niet van plan, maar toch vind ik het best frappant. Er is me namelijk één ding opgevallen: al die kamers/huizen zijn echt al super schoon! Waarom zou je een schoon huis schoon maken? Die mensen gaan er letterlijk  met een wit doekje overheen en het blijft wit, dus er ligt niet eens stof...

Dat was even mijn persoonlijke frustratie, maar goed. Ik heb toch wel even de behoefte om mijn schoonmaakroutine de wereld in te gooien, want als ik me er ook daadwerkelijk aan hou, dan is mijn kamer echt nog schoner dan een operatiekamer. Over het algemeen bestaat mijn routine uit 20 minuten tot een uur uitstellen van het schoonmaken en leuke muziek opzoeken. Dit is iets wat standaard is, verder varieert het per dag wat ik doe, en wat ik doe heeft ook niet echt een vaste dag.

Meestal maak ik 1x per week de keuken schoon, 2x per week de wc, 1x per week de douche (ik geloof een klein beetje in dat de douche zichzelf schoon spoelt), 2x per week stofzuigen, 1x per week dweilen, 2x per week de caviakooi en sinds begin 2017 elke dag 20 minuten opruimen.

Teddy en Nico hebben niet echt een schoonmaakding, ze wassen zichzelf een beetje. Ik moet Nico wat helpen met het verzorgen van zijn vacht (hij heeft zooooo lang haar!) en natuurlijk nagels knippen (ook voor Teddy). Verder maken ze ongeveer alles steady vies en als ze even los mogen rennen (wat best vaak is) ligt de viesmaakfrequentie wat hoger.

Om eerlijk te zijn vind ik het huishouden doen een beetje saai, het bestaat vooral uit dingen doen die je na een korte periode weer opnieuw moet doen. Het is werk dat altijd weer terug komt en daardoor dus gewoon stom is. Daarnaast ben ik geweldig goed in het creëren van rommel en chaos, wat het "even snel schoonmaken" ook niet goed helpt. En daarom ruim ik dus elke dag een beetje op. Ik moet zeggen, dat helpt best goed. De rommel die je dan maakt op een dag verdwijnen dan best snel weer en vaak hou ik genoeg tijd over om ook andere dingen op te ruimen of terug te zetten. Het is efficiënt dus.

Er zijn ook wel voordelen aan schoonmaken: alles gaat lekker ruiken en voor een korte periode voel ik me een soort van voldaan. Ik bedoel, ik heb iets dat vies was weer schoon gemaakt. En wat een extra bonus is, is het schoonmaken van de caviakooi. Die twee kleine harige beestjes zijn altijd heel vrolijk als ze weer in een schone kooi zitten en daar doe ik alles voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten