dinsdag 31 januari 2017

Schoonmaakroutine: De Caviakooi (3/3)

Voordat ik ga schoonmaken
Elke week is het wel weer twee keer raak: de caviakooi is vies en om zieke caafjes te voorkomen moet die natuurlijk worden schoongemaakt. Ik heb hier inmiddels mijn eigen routine voor gevonden en die wil ik graag met jullie delen. Welkom bij deel 3 van de Schoonmaakroutine: De Caviakooi (met foto's en al).









  • Stap 1: Voorbereidingen
    • Trek kleding aan waarvan het niet de grootste ramp is als het nat en vies wordt.
    • Zet een geweldige playlist op, op dit moment luister ik naar ongeveer alle muziek van Jonathan Young, wat nogal rocky is, wat heerlijk schoonmaakt en opruimt (of een blog schrijft)
    • Zorg ervoor dat de locatie waar je de bak wast opgeruimd is. Ik was de bak op het aanrecht, dus ik zorg ervoor dat het aanrecht leeg is en de afwas gedaan.



  • Stap 2: De ren
    • Zorg voor een vrij stukje grond waar de cavia’s veilig kunnen rondlopen.
    • Plaats een ren of de bovenkant van de kooi
    • Zorg voor wat vermaak voor de cavia’s, zoals doekjes en lakens, tunnels, mandjes en andere verdacht zachte dingen. Wat lekkers hier en daar verstoppen geeft ook een leuke twist aan het “buitenspelen”




  • Stap 3: De kooi leeghalen
    • Haal de eventuele bakken en zakken van de bovenkant af
    • Gooi de inhoud van de voerbakjes leeg in de bak en zet de lege bakjes aan de kant, deze moet wel worden schoongemaakt
    • Zet de drinkfles aan de kant, deze moet wel worden schoongemaakt
    • Plaats de cavia’s in de ren




  • Stap 4: Kleine dingen schoonmaken
    • Maak als eerste de voerbakjes en drinkflesjes schoon
    • Doe voer in de voerbakjes en plaats deze in de ren.
    • Afhankelijk van de tijd die je erover doet om de kooi schoon te maken kan je er voor kiezen om ook een bakje water in de ren te zetten of een flesje op te hangen
    • Is het huisje vies? Maak deze dan ook schoon
 
  •  Stap 5: De Bak schoonmaken
    • Haal alles uit de bak
    • Was de bak schoon met allesreiniger of professioneel schoonmaakmiddel voor badkamer.
    • Droog de bak af
    • Verwijder alle buiten de kooi gevallen rommel en plaats de bak terug




  • Stap 6: De vulling
    • Vul de bak zoals gewenst. Ik heb over het algemeen houtkorrels op de bodem met daarbovenop een zachte laag granulaat.
    • Plaats een ruime pluk hooi, dit kan ook nadat de bovenkant weer op de kooi is gedaan

  • Stap 7: De kooi inrichten
    • Plaats alles weer terug in de kooi
    • Vergeet de drinkfles niet!

  • Stap 8: De Cavia’s Na het schoonmaken van de bak is het altijd een perfect moment om ook wat zorg aan de cavia’s te besteden. Dit is natuurlijk optioneel, maar ik vind het wel fijn om het dan toch meteen te doen
    • Weeg de cavia’s
      • Teddy weegt: 1115 gram


      • Nico weegt: 1346 gram

    • Geef ze eventueel iets tegen de mijten, luizen en ander gespuis
    • Controleer de nageltjes voor de juiste lengte en knip ze indien nodig
    • Check de vacht van eventuele langharige cavia’s (en in mijn geval Nico’s)
    • Als alle routines zijn gedaan: plaats de cavia’s terug in een schone kooi

Ik moet trouwens wel toegeven dat het niet mijn favoriete klusje is. Ik doe er ongeveer 20 minuten mee bezig, als ik efficiƫnt bezig ben. Voor deze blog ben ik er bijna 40 minuten mee bezig geweest. Dit kwam vooral door de foto's en nog ben ik er een boel vergeten te maken... Maar goed, ik ben niet de enige die het niet leuk vindt: Teddy vindt het ook onzin en probeert tegen het eind om te ontsnappen, zodat ze rondjes kan rennen en op ontdekking uit kan gaan. Helaas heeft ze ontdekt hoe je bij de coax-kabel kan komen, wat ik niet zo chill vind, aangezien dat ding bijna 35 euro heeft gekost en gaatjes in de kabel niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van het beeld.

En om nog even het ontbreken van een cavia-gerelateerd verhaal van vorige keer te compenseren: hier een (vrij lang) filmpje van de speeltijd van de cavia's. Ik moest lachen omdat die beesten zo raar doen, dus het beeld is wat wiebelig.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten