donderdag 26 januari 2017

Schoonmaakroutine: life hack edition (2/3)



In 2016 was er zo'n enorme hype: life hacks. Life hacks zijn handelingen of dingetjes die ervoor zorgen dat het leven makkelijk, efficiënter en sneller wordt. Zelf vind ik niet dat ik andermans hack nodig heb om mijn leven efficiënter te maken, het zijn over het algemeen handelingen die je moeten liggen en werken voor jou. Ik vind de filmpjes op Facebook en YouTube best wel leuk om te kijken, ook omdat er soms wel nuttige dingen tussen zitten. Ik zag ooit een filmpje waarbij er potjes onder een kastje werden gehangen ("save some space"-life hack) en ik heb dat nu ook gedaan, waardoor ik nu makkelijk toegang heb tot mijn bouillon, paracetamol/ibuprofen en zoethoutthee. Ik heb het zelf verder vast geplakt met gereedschapsklittenband in plaats van magneten. En ook hangt het onder een plank en niet een kast...


Overigens, laatst (eergisteren ofzo) zag ik een filmpje waarin de post-its in een schaaltje werden gedaan, het zit nu bij mij in een beker onderin (waar normaal het koekje zit) en bovenin zitten mijn puntenslijpers en gummen. Die awesome beker heb ik trouwens gehad van het vriendinnetje van mijn broertje!
 
Enfin, soms pik ik er dus dingen van op, soms lach ik ze ontzettend uit.

Ergens in 2016 kwam ik een filmpje tegen van Hermione Chantal, zij deed een filmpje over het snel opruimen van je kamer, mocht je dat vergeten zijn en vrienden komen langs. Er stond iets van 30 minuten voor, het filmpje zelf is iets van 7 minuten. Het was een best inspirerend filmpje, vooral omdat de kamer zelf rommelig was en tijdens het kijken van het filmpje daadwerkelijk opgeruimder ziet worden. Ik zet het filmpje onderaan dit verhaal (en kan je overslaan, omdat ik het eigenlijk ook ga vertellen, maar voor motivatie, kijk het toch maar wel)

Inmiddels ben ik zelf, zoals je hebt kunnen lezen in mijn vorige blog, begonnen met 20 minuten per dag op te ruimen en schoon te maken. De tips uit het filmpje helpen wel, maar zoals bij alles, heb ik er mijn eigen draai aan gegeven, wat ik er eigenwijs in schuine letters (italic, om moeilijk te doen) erbij zal zetten.

Snel opruimen en schoonmaken

  • Voorbereiding: Geen muziek, telefoon op stil. Of zoals ik: muziek harder, telefoon in broekzak voor stappenteller :)
  • Start!
  • Desk: Haal al het (oud) eten weg, borden, messen, bekers enzo. Haal al je make-up, shampoo, en ander badkamerspul weg. Waarom zet je dat op je bureau? Het is handig om random spullen in een tijdschriftenmap te doen. Als je die achterstevoren neerzet, staat het best netjes.
  • Kleding: Ruik aan de kleding voor de vieze stukken en gooi ze in de wasmand, vouw de schone spullen en verstop ze in tassen of kasten. Ik gooi altijd gewoon alles in de wasmand wat niet op de stoel naast mijn kast ligt, het is sneller dan snuffelen. Verder "prop" ik alles in de kast.
  • Meuk: Doe de laatjes dicht. Scheidt je meuk in grote dingen en leg die op het bed, en kleine dingen die je ergens anders dumpt. Ruim eerst alles op wat makkelijk weg te stoppen is, de rest prop je in een rommella, kleine overige meuk in een rommeldoos. Ik doe meestal meteen dingen vastpakken en opruimen, in plaats van eerst op het bed gooien, anders heb je de dingen twee keer in je hand, en dat is niet efficiënt.
  • Bed: Maak je bed op, het staat netjes
  • Laatste loodjes: Stofzuig de tapijtjes, ververs de zak van de prullenbak, steek een kaarsje aan. Ik gooi niet altijd de vuilniszak weg, het kost dan nogal wat vuilniszakken, maar ik leeg wel altijd de papierbak en zorg ervoor dat de prullenbak goed dicht kan. Kaarsje steek ik soms aan, niet altijd reden voor, mijn kamer ruikt toch permanent naar hooi.
Hierbij de video, helemaal in het Engels en zonder ondertiteling:
 

Op een normaal tempo opruimen en schoonmaken

Gelukkig hoef ik niet altijd snel mijn kamer op te ruimen en weet ik zelfs al meer dan een week van te voren dat er iemand langs gaat komen. Dan heb ik alle tijd om mijn kamer schoon te maken en op te ruimen. Ook hiervoor had ik een filmpje gevonden dat best inspirerend werkte. Het filmpje is ook van Hermione Chantal en hier legt ze rustig uit hoe zij haar kamer opgeruimd en schoon houdt en ook dit filmpje is best relaxed omdat je daadwerkelijk rommel ziet verdwijnen. De kamer is verder ook heel schoon, dus helaas zie je niet de grootste schoonmaaktoverkunsten. En natuurlijk heeft ook niet iedereen last van stoffig hooi en daarom dus ook geen last van stof dat onbeperkt overal tevoorschijn komt, net nadat je het hebt schoongemaakt.

Hieronder het stappenplan wat Hermione verzonnen heeft en ik lekker hier neerzet met mijn eigen commentaar erbij :)
  • Stap 1: Voorbereidingen
    • Trek lekkere comfortabele kleding aan, zoals een joggingbroek en een wijd zittende T-shirt of trui
    • Zet een geweldige playlist op.
  • Stap 2: Het bed opmaken
    • Verschoon de lakens van je bed, maak het bed op
  • Stap 3: Verwijder alles wat met voer te maken heeft
    • Zorg ervoor dat de bekers, borden, schaaltjes, verpakkingsmateriaal en dergelijke allemaal weg zijn. Lees: was alles af en gooi alle meuk weg
    • Gooi alle grote rommel op het bed, natuurlijk geen eten
    • Gooi alle kleine rommel op het bed, natuurlijk geen eten 
  • Stap 4: Verplaatsen van meubels
    • Schuif de meubels aan de kant
    • Maak het vrijgekomen plekje schoon
  • Stap 5: Stofzuigen
    • Stofzuig elk klein beetje van de grond
    • Verplaats eventueel de meubels naar hun nieuwe plaats 
  • Stap 6: Maak de ramen schoon
    • Maak de ramen schoon. Ja, nee, te koud nu
    • Vergeet de raamkozijnen en de vensterbank niet.
  • Stap 7: Oppervlakten schoonmaken
    • Maak alle oppervlakten schoon, met bijvoorbeeld een huishouddoekje
    • Maak ook alle planken schoon
  • Stap 8: Ruim de stapel op
    • Inmiddels ligt er een stapel op het bed, verdeel die stapel in kleinere stapels
    • Plaats alles in de juiste kamer of kastje
    • Vieze kleding in de wasmand
    • Vouw schone kleding op
    • Ruim de schone kleding op.
  • Stap 9: Papier
    • Sorteer het papier in verschillende stapels
    • Leg het op de juiste plek weg of gooi het gewoon weg, wat meer ruimte maakt voor toekomstige nieuwe rommel
  • Stap 10: De prullenbak
    • Gooi de vuilnisbak leeg (of gooi de vuilniszak weg)
    • Maak de prullenbak schoon, ja dat moet ook soms
    • Spray wat lekker ruikende spul in de kamer. Nee, dat ga ik niet doen, als je schoonmaakmiddel gebruikt dat niet achterlijk ruikt, dan ruikt de kamer vanzelf al fris. Of maak de kamer schoon terwijl er frisse lucht van buiten naar binnen kan waaien/tochten, dan ruikt je kamer/huis ook weer fris.
Deze stappen bij elkaar duren denk ik wel langer dan 30 minuten, ik zou er zelf een middag voor uittrekken. Momenteel misschien zelfs wel een dag, gewoon om goed te starten met alle hooi-stof en caviahaar weg te krijgen. 

Hierbij het inspirerende filmpje:


Ik weet dat er erg weinig cavia's zijn in deze blog, maar de volgende wordt echt veel meer cavia-gerelateerd, beloofd!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten