maandag 16 januari 2017

Goede voornemens


Zoals elk jaar neem ook ik weer goede voornemens tot mij. Ik heb inmiddels wel geleerd dat het niet veel zin heeft om van die onrealistische voornemens te nemen zoals "afvallen", "meer sporten" en "gezonder eten", want dat lukt mij toch maar ongeveer tot 15 januari of totdat ik geen zin heb om te koken en maar een pizza in de oven stop. En sporten hou ik alleen maar vol totdat mijn rooster vol komt te zitten met studie- en sociale dingen. In plaats daarvan ben ik dus serieus van plan om wat serieuze dingen voor te nemen, zoals "Clickertrainen van mijn cavia's", "Een fatsoenlijk haarplan voor Nico opstellen" en "Realistisch trainingsdoel voor Frank bedenken". Dit zijn dingen die ik ook daadwerkelijk heel leuk vind en eigenlijk al in 2016 aan ben begonnen.

Zo wil ik dus clickertraining met de caafjes gaan doen. Ik was al begonnen met clickertraining met Frank, die is er echt dol op, ook heb ik het uitgeprobeerd met Mr. Lee, maar die vond het actieve deel niet zo interessant en het clickje was het engste wat er bestond buiten de kooi. Ik heb ook een cavia-boek waarin het een en het ander staat over het trainen van cavia's. Ik zie er wel nut in, zeker omdat Teddy gewoon bijt als het haar niet aan staat. Wat Nico betreft, dat wordt nog wel een dingetje, aangezien hij nogal goed is in gewoon als een knuffel ergens te gaan zitten en wachten tot het voorbij is. Ik heb trouwens wel echt een mooie clicker voor de caafjes gekocht, eentje met een ingebouwde targetstick, waardoor ik dus maar maximaal een hand kwijt ben aan het vasthouden van de clicker én targetstick (zie plaatje beneden).

Voor Frank heb ik een andere clicker, gewoon een simpele kleine, zoals die in het bovenste plaatje. Ik heb af en toe wel ruzie met het hanteren van de clicker in combinatie met een zweep die ik gebruik als targetstick, maar het is niet ideaal. Een ingebouwde targetstick is ook niet echt iets, omdat Frank soms zo enthousiast wordt, dat hij makkelijk door een targetstick heen kan tikken met zijn been, hoofd, complete lichaam. Don't worry, ik let op mijn eigen veiligheid :)

Nico is nogal een aparte cavia, hij is erg aaibaar, wilt niet graag overvallen worden door wat voor beweging dan ook en heeft extreem lang haar dat voorkomt bij ongeveer alle langharige cavia's. Momenteel ben ik nog niet zo geweldig soepel in het mooi knippen van zijn haartjes. Op moment van schrijven is linksachter korter dan linksvoor en rechts is überhaupt langer dan links. Ik heb al wel een werkend plan om zijn haar uit zijn ogen te houden, iets wat effectiever is dan een haarklipje of een staartje, namelijk gewoon zijn haar afknippen. Alleen nu nog voor de zijkanten dus een mooi plan maken.

Ik verzorg Frank nu al 5 jaartjes (ja, 5!) en in het begin was ik nog wel gemotiveerd om iets actiefs te doen, maar nu is het toch wel een beetje weggezakt. Het kost best wel wat energie om veel met Frank te gaan wandelen, omdat het bos zo blubberig is sinds de zeer natte winters. Met werken aan de dubbele longe lopen we de bak te veel kapot, wat de verzorger van Gandalf niet fijn vindt. Clickertraining is dan nog wel leuk om te doen, maar niet om elke keer te doen als ik er ben, variatie is de sleutel tot een leuk bezoekje aan Frank. Nou ben ik vorig jaar wel begonnen met Straightness Trainig, oftewel werken aan de hand, maar ik ben er compleet niet ervaren in en Frank kent dingen wel een beetje. Ik wil dat gewoon goed doen, maar lessen zijn duur of, als ik les neem van de verzorgster van Gandalf, dan kost het me veel tijd. Mennen is ook wel iets wat ik graag doe met Frank, we vinden het allebei prachtig om door de bossen heen te crossen, alleen is het echt veel geregel om uiteindelijk te kunnen mennen (moet het tuig bij het paard zien te krijgen, een groom - 2e persoon die vooral kijkt bij oversteken - regelen en tot slot, een sleutel om de menwagen van het slot te halen)

Maar goed, er moet dus daadwerkelijk iets zijn wat mij genoeg motiveert om toch iets serieus te doen met Frank en gewoon serieus aan iets te kunnen werken. Ik denk toch dat ik door ga met werken aan de hand, omdat er online ook gewoon veel van te vinden is en opzich het simpelst is om te doen, met natuurlijk clickertraining en wandelingetjes als afwisseling.

Maar goed, ik denk echt dat 2017 een prima jaar gaat worden, zeker omdat ik nu iets meer tijd heb voor leukere dingen dan studeren. En mijn bestuursjaar is helaas ook afgelopen. Meer blogs dus!

Tot snel

P.S. de plaatjes van de clickers komen van zooplus.de

Geen opmerkingen:

Een reactie posten