donderdag 2 april 2015

Houtpellets

Mr. Lee in al zijn schattigheid
Cavia's. Wie kent ze niet? Leuke beesten hoor, maar als je een mannetje hebt, kan het soms flink gaan stinken. Gelukkig is de stank minder als hij gecastreerd is (zoals Flippie en Mr. Lee) maar nog steeds ruiken mannetjes anders dan vrouwtjes (zal wel een ding zijn voor cavia's, net zoals voor mensen). Als de kooi dus vies wordt, gaat het best wel stinken.

Nou zijn er verschillende bodembedekkers die allemaal de vocht en de stank anders opnemen. Stro doet het slecht, zaagsel is niet echt een verbetering en granulaat is wel goed. Alleen granulaat dan weer niet, daar moet je een beetje houtpellets onder doen. Dat neemt zowel vocht als geur op.

Nou haalden we altijd de pallets bij de dierenwinkel in de buurt van mijn ouders, in zakken van 20 liter. Dit is echter niet handig als je aan de andere kant van het land woont en je alleen belachelijk dure dierenwinkels in de buurt hebt. Dus heb ik ze, net als het granulaat, besteld via internet. Twee zakken houtpellets van 20 liter heb ik nodig voor een zak granulaat van 15 kilo en zo heb ik het ook besteld. Ik heb echter wel het verkeerde adres ingevoerd, dus werden ze bij mijn ouders afgeleverd. Ik denk dat het komt omdat ik ook nog een vogel op mijn hoofd had (Pepper) en ook nog eens een vogel op mijn pols of onderarm (Mix hipte heen en weer). Maar goed, nou is dat niet het grootste probleem, mijn ouders zijn wel bereid om mij een keertje naar mijn kamer te brengen.

Ik moest ongeveer 3 dagen wachten (inclusief het weekend. Ik had het op zaterdag besteld en het was dinsdag in huis, vanuit Duitsland) voor het binnen was. Ik helemaal blij, dat het binnen was. Echter had ik al wel de kooi verschoond met zaagsel (en ik kwam er 3 dagen later achter dat die stinkende geur van de cavia's was, want ja, zaagsel dat nat is van urine, stinkt). Maar het zou allemaal goed komen. Mijn vader belde op met de vraag hoe groot de zakken waren die ik had besteld. Ik zei 25 kilo, wat mijn vader niet geloofde. Ik begon te twijfelen en meldde dat het ook wel eens liters kon zijn. Maar goed, de zakken leken groot.

Afgelopen zondag werd ik naar mijn kamer gebracht en had mijn vader de houtpellets en het granulaat ingeladen (samen met boodschappen, kleding, computerspellen die ik van mijn moeder heb gehad en een teil voor mijn moestuin). Eenmaal bij mijn kamer hadden we alles met de hond naar binnen gereden en begon het opruimen.

De eerste doos werd opengemaakt en daar kwam een belachelijk grote zak houtkorrels te voorschijn. De vogels hadden me niet alleen van het adres afgeleid maar ook van de hoeveelheid. Ik had geen zakken van 20 liter besteld, maar van 60 liter.

Oftewel: 2*60 liter = 120 liter houtpellets. Ik heb voorlopig geen houtpellets meer nodig. (en ik moet er nog steeds om lachen en dat gaat ook wel even duren voordat ik daarmee ophou)

(Belangrijke wetenswaardigheidje: mijn vader zat tegen Macy en Mr. Lee te praten terwijl ik aan het opruimen was en ze herkende hem nog!)

Bedankt voor het lezen en tot de volgende blog!

1 opmerking: