zondag 22 februari 2015

Evolutie

Drukke week gehad afgelopen week. Ik ben begonnen aan een nieuw vak genaamd: Evolution and Systematics en daarnaast fitness weer opgepakt sinds bijna een jaar na het oplopen van mijn rugblessure, daarnaast ook nog eens bij Frank druk bezig geweest om de wei op te knappen, nu die eindelijk begon op te drogen. En dat is nog niet alles: ook begonnen met Frank voorbereiden op het menseizoen! De mencursus van de menvereniging is weer begonnen, dus dat betekend ook dat de pionnenproef eraan zit te komen en het dauwtrappen. Frank moet dus weer een beetje in conditie komen (net zoals ik).

Wat een bekend verschijnsel is als je het druk hebt, is het verminderen van je weerstand en dus wordt je vatbaarder voor ziektes, door stress, minder slaap en weet ik veel wat er allemaal bijkomt als je het druk hebt (lees: kant-en-klaarmaaltijden zoals pizza, omdat je te moe bent om te koken). Normaal kan ik wel tegen een stootje, zeker als een virus mij probeert over te nemen, maar helaas, deze week werd het me toch een beetje te veel. Na een week in een hoestend en proestend collegezaal te hebben gezeten, met wisselvallig weer in een weilandje mest te hebben geschept en stress te hebben gehad omdat het vak meteen moeilijk begon is mijn weerstand ver genoeg gedaald dat ik ook "eindelijk" de griep heb. Wat het voordeel is voor mij, vraag je je af? Nou, ik kan ziek de hele dag in bed liggen, ik heb een goede reden om thuis college te kijken en zo veel thee te drinken als ik wil. Verder kan ik (bijna) onbeperkt op keelsnoepjes en pepermuntjes (jaja, Wilhelmina-pepermunt) zuigen. Helaas kon ik niet alles eten wat ik wou, dat vond mijn maag toch geen strak plan, dus leeft ik nu al 3 dagen op Lu-crackers met kruidenkaas of chocopasta en stukjes chocolade. Al moet ik wel zeggen dat er een doorbraak was vanochtend: ik wist mijn yoghurtdrankje binnen te houden!

Eigenlijk was het niet de bedoeling om over mijn lichamelijke discomfort te gaan klagen, maar he, ik ben ziek en ik zit alleen op mijn kamertje, ik vond wel dat het even mocht, aangezien mijn caafjes er wel weer genoeg van hebben. Ik wou het eigenlijk hebben over evolutie en griep (influenza). De reden dat je toch nog elke keer de griep of een verkoudheid kan krijgen, is het feit dat beide evolueren. Ik pak nu alleen even de griep, omdat die momenteel feest aan het vieren is in mijn lichaam. Het griepvirus ziet er als volgt uit:

Anatomie van een influenza virus

















De blauwe (Neuraminidase, N) en rode (Hemagglutinin, H) deeltjes zijn de antigenen van dat virus. Alle cellen in ons lichaam hebben antigenen en hieraan herkent ons lichaam of deze cellen van ons zijn, of lichaamsvreemd. Zodra er wordt bepaald dat iets lichaamsvreemd is, komt het immuunsysteem op gang. Als er voor de tweede keer hetzelfde lichaamsvreemde ding je lichaam binnenkomt, reageert het immuunsysteem sneller en wordt je niet meer heel ziek, gebeurt het nog vaker, dan wordt je niet ziek meer. Maar hoe kan het dan dat je toch nog een keer de griep kan krijgen, een heel jaar later?
Evolution baby! Woop wooop...Door evolutie veranderen die N en H antigenen naar een net iets andere vorm, waardoor je lichaam het niet meer herkent als een virus dat al eerder je lichaam binnen is gekomen.

Misschien loop ik wat te snel op de zaken vooruit: Wat is evolutie nou eigenlijk? Evolutie is het proces waarbij levende dingen constant veranderen. De individuen die het beste zijn aangepast aan de omgeving hebben een hogere overlevingskans en planten zich vaker/beter/meer voort dan de individuen die niet zo goed aangepast zijn, hierdoor veranderd een soort zich langzaam over tijd. Een griepvirus doet dit ook, zodat het nog steeds vervelend kan zijn. Echter hebben evolutionisten (mensen die evolutie onderzoeken) het patroon van de veranderingen van het griepvirus weten te kraken en er mooie, ingewikkelde modellen van gemaakt zodat ze kunnen bereken welke vormen er zouden kunnen ontstaan, die ontwikkelen ze en stoppen ze in de griepcocktail die in de griepprik zit. Dit jaar werkt de griepprik niet zo goed... De "epidemie" duurt al elf weken, bijna twaalf.

Maar virussen zijn niet het enige dat evolueert! Dieren doen dat ook, onder zowel natuurlijke selectie (survival of the fittestilals onder selectie door de mens. Denk hierbij aan de verschillende caviarassen. Je hebt langharen (Shelties), Tesselaars, gladharige (waaronder driekleur, crème, wit en wildkleuren/zilveragouti/agouti), Rexen, Satijn, Borstels (ook wel bekend als gekruinde), Russen, Amerikaans gekruind, Zwarte en Bruine Hollanders. Zelf heb ik gladharige (driekleur, wit/agouti en zwart/bruin) en Shelties, Tesselaar (althans, lijkt erop), Amerikaans gekruind, iets dat een langhaar x Rex x Tesselaar was. Even kort een overzichtje van wat ik dus bedoel:
Fylogenetische boom van alle huisdieren




















Hier is duidelijk te zien welke rassen ik had. Nou ja, rassen. Ik heb geen enkele cavia (direct) bij een fokker vandaan. Ze komen allemaal uit de opvang, de meeste van Stichting Cavia of van een zusteropvang. De vogels komen wel bij een fokker vandaan, maar dat was de keuze van mijn ouders, niet de mijne en ik moet zeggen, dat het wel prima is, nu wisten we tenminste zeker wat voor vogeltjes we kregen.

Wat wel even gezegd moet worden, is dat deze fylogenetische boom niet klopt met een echt evolutionaire fylogenetische boom, aangezien deze allemaal onder het soort Cavia sp. of Pyrrhura sp. vallen. (Ja, de Latijnse naam van de cavia is Cavia porcellus, de echte Nedelandse naam is Guinees biggetje of huiscavia. En sp. staat voor species). De cavia's zijn niet echt aparte soorten, omdat de rassen elkaar nog wel herkennen als paringspartner. De vogeltjes zijn aparte soorten, al zijn ze een beetje zoals de tijger en de leeuw, er komen wel nakomelingen en zijn deze bijna altijd vruchtbaar, ongeacht het geslacht, integenstelling tot een lijger (leeuw x tijger) of tigon (tijger x leeuw).

Ben je verder nog benieuwd naar de verhalen achter al deze cavia's en vogels? Blijf dan zeker mijn blog volgen met de speciale updates: Het verhaal achter...

Ik hoop dat jullie je vermaakt hebben, ik ga even caafjes knuffelen en genieten van de laatste mooie avond (ik heb geen idee, gordijnen zijn dicht, het kan regenen voor zo ver ik weet) van dit weekend waarin ik, samen met mijn immuunsysteem, aan het vechten ben tegen de griep.

1 opmerking:

  1. He Katink, het is natuurlijk laat maar het eerste deel begrijp ik beter als het laatste deel. Klagen héérlijk, lucht zo lekker op ;)

    BeantwoordenVerwijderen