woensdag 18 februari 2015

Piekeren

Je kent het wel: de slapeloze nachten, nutteloze gestreste dagen en dat allemaal omdat je je gedachten niet helemaal kan controleren en je gaat nadenken over dingen die je nog moet regelen of vanwege alledaagse mysteriĆ«n. Ouders piekeren, docenten piekeren, studenten piekeren, collega's en zelfs bazen piekeren. Maar piekeren cavia's ook? 

Nou, dat heb ik natuurlijk even aan Macy en Mr. Lee voorgelegd:
Interviewer: Piekeren cavia's ook?
Macy: Piekeren? Geen idee, ik wil ETEN!
Mr. Lee: Hoorde ik eten? Oh, er staat iets voor de kooi!
Macy: Het komt vast eten brengen.
Mr. Lee: Eten!
Interviewer: Ja, jullie krijgen zo eten... Maar even terug op het onderwerp piekeren: doen jullie dat ook?
Mr. Lee: Waar blijft het eten nou?
Macy: Eten?! Ik heb jeuk!
Mr. Lee: Waar blijft het eten nou? Misschien gaat het sneller als ik tegen de tralies opklim.
Interviewer zucht.
Interviewer steek hand in de kooi. Beide cavia's snuffelen eraan en rennen dan hard weg opzoek naar dekking.

Hongerige cavia's - Foto Katinka







































Nou ja, blijkbaar is piekeren niet echt iets voor cavia's en dus toch wat meer voor mensen.
Er zijn eigenlijk heel veel soorten piekeren. Je kan ze een beetje onderscheiden aan het soort zorg dat eraan hangt. Zo kan je piekeren over je geld: Geef ik mijn StuFi wel goed uit en niet te veel aan bier... eh, appelsap? Maar ook over je huisdieren: Wat gebeurt er als een van de twee overleid? Kwijnt die ander dan weg? Moet ie een nieuw maatje hebben? Of over een lastige e-mail die verstuurt moet worden: Waarom kom ik  nou toch niet verder dan de aanhef? En wat onder de single mensen bekend is: Ga ik ooit wel de ware Jacob vinden? (Of een persoon met een andere naam, anders hebben alle Jacob-personen voordeel) Blijft mijn vriendengroep voor altijd zo?
De zorgen die hierbij horen zijn: geld, huisdieren, prestatiedruk, geluk. Maar ja, dit klinkt zo algemeen, maar toch piekert ieder persoon weer anders.

Ik heb haast het vermoeden dat jullie een remedie tegen piekeren van mij verwachten. Ik moet je teleurstellen: die ga je niet krijgen.  Ik ga alleen maar geven wat ik doe tegen piekeren.
Wat voor mij goed helpt: thee drinken (en dan vooral mijn favoriet: zoethout), overzichtelijk opschrijven wat ik moet doen, aan lastige mailtjes beginnen en niet mogen stoppen voor het mailtje af is en verzonden, al het gepieker los proberen te laten voor ik naar bed ga; en als dat niet lukt: dan heb ik pech en kan ik zo bijna de hele nacht wakker blijven. Haha, nee, ik heb wel wat beters te doen dan dat, namelijk slapen. Als ik niet kan slapen van het piekeren, dan ga ik lezen, muziek of mijn favoriete hoorspel luisteren, langzaam terug tellen van 100 naar 0 (ben nog niet voorbij de 75 gekomen) of op een pepermuntje sabbelen. Als dat allemaal niet werkt, dan vrees ik dat ik een hele nacht wakker lig. Maar zoals ik al heb laten weten is langzaam terug tellen echt het ding voor mij om in slaap te vallen. 

Kortom, ik heb de cavia's eten gegeven, die zitten nu luidruchtig te knagen, kauwen en smakken op hun sappige andijvie, witlof en paprika en ik ben langzaam mijn mailbox aan het openen om een ingewikkeld mailtje te versturen.

Tot mijn volgende blog! Likjes van Mr. Lee en liefdevolle knaagjes van Macy!

1 opmerking: