woensdag 20 juni 2018

Birb-update

Peper
Henlo



Oké, nu ik mijn riedeltje aan memes een beetje rondgestrooit heb, is het tijd om wat te schrijven over de twee birbs die dutjes op de bank doen onmogelijk maken: Peper en Mix. Het is deels ook mijn eigen schuld, als ik ze niet uit hun kooi had gelaten, dan had ik dus gewoon een dutje kunnen doen op de bank. Natuurlijk kon dat niet, ik dacht efficiënt te zijn door zelf te slapen, maar de vogels toch los te laten. Nee, nee, doe dat niet.

Peper viel eigenlijk nog wel mee, die zat gewoon op de bank, boven mijn hoofd, ook een beetje weg te dutten, maar af en toe een geluidje te maken, die ik ook niet echt hoefde te beantwoorden.
Mix daarentegen, die vond het nodig om elke keer als ik bijna in slaap viel bovenop mij te springen om dan wel in mijn oor, dan wel mijn haar te bijten. Mix had overigens best een aardig knoop in mijn haar weten maken.

Maar dat is niet alles wat ze uitvreten. Als je mocht denken dat cavia's een hand vol zijn als het gaat om krakende dingen, dan heb je duidelijk nog geen Mix, buiten de kooi, en een per stuk verpakte wafel in je handen gehad. Ik geloof dat ik nog nooit zo snel een vogel in iets oneetbaars zien bijten. Peper daarentegen die keek alleen maar wat sceptisch (mijn interpretatie van haar blik).

Ook zijn de dames dol op koffie, maar vanwege de cafeïne en koffievetstoffen (wut?) mogen ze het niet echt hebben, dus ja, het is behoorlijk vaak je kopje van hand veranderen om er een Mix uit te houden. Limonade mogen ze dus wel gewoon hebben, al worden ze ook wat druk van de suiker en kleurstoffen, ik zweer je, het zijn net peuters. Limonade is ook erg lekker. Soms maak ik de vogels in de war door met veel smaak een glas water te drinken, dan willen ze ook slokjes omdat ik dat drink. Natuurlijk vinden ze het dan raar dat het "smaakloze limonade" is.

Mix
Het fijne van Mix is stiekem toch wel dat je haar voor de gek kan houden. Pyrrhura's kunnen ongeveer zo slim zijn als peuters, en jap, dat kan je mooi toepassen om ze voor de gek te houden. Mijn moeder was lunch aan het eten en wou daar geen vogel bij hebben die hapjes mee kwam eten. Peper zat gewoon rustig boven op de stoel te kijken en geluidjes te maken, ik hield Mix bezig. Ze was erg gefocust op bij het eten komen, ze had niet door dat ze de hele tijd over mijn handen klom en dus niet bij het eten in de buurt kon komen. Jammer genoeg besloot ze om te gaan vliegen, waardoor ze nog voor het einde van mijn moeders lunch bij het bord was. Alles is goed gekomen, er is niemand gebeten en niemand heeft verkeerde dingen gegeten.

Peper vindt planten water geven dus echt een prachtige bezigheid. En nee, ze zit er niet op te poepen, ze gaat bij mij op de gieter zitten, maakt klikgeluidjes tegen de planten, kruipt op mijn hand als de plant "haar aan het betasten is" - dus als ze in de weg zit om gewoon de plant water te geven. Het enige wat ze echt spannend vindt aan het water geven van de planten, is het vullen van de gieter, daarbij moet er toch wel hevig naar mijn schouder, dan wel vader gevlogen worden.

Ze maken ook altijd erg kenbaar als er iemand binnen komt die ze kennen, maar niet binnen 0,000001 seconde bij hun kooi is, dan moet er altijd gekwetterd worden. Als je niet goed genoeg aandacht geeft, dan moet er extra nagekwetterd worden, als een soort van naheffing. Helemaal prima, ik hou van ze.



adopt, don't shop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten