woensdag 6 juni 2018

Cavia zomerklaar

Goed, het was de afgelopen weken best wel warm en dan worden de cavia´s loom, Nico wordt zelf een platte pannenkoek. Nu heb ik al een aantal jaar cavia´s en meestal laat ik ze gewoon in de zomer, maar toch wil ik wel dat ze het comfortabel hebben of op z´n minst keuze hebben om af te koelen. Maar hoe koel je een cavia af? Hiervoor zijn er verschillende dingen die je kan doen:

Verkoeling komt niet zomaar, hiervoor moet je daadwerkelijk wat energie zelf in steken. Ik heb een zomer lang de cavia's overdag geprobeerd verkoeling te geven door middel van een bevroren waterfles. Dit systeem kostte behoorlijk wat vriezer ruimte, omdat je op z'n minst twee flesjes in de vriezer hebt moeten liggen. Het is ook mogelijk om vrieselementen te gebruiken, maar zelf vind ik dat niet fijn omdat cavia's nog wel eens aan dingen knagen en het niet zo fijn is als ze dan die vloeistof binnen krijgen. Verder is het wel belangrijk dat de waterfles is omwikkeld met een theedoek of een handdoek. Zo voorkom je dat je cavia vastvriest aan de waterfles.

Inmiddels ben ik overgestapt naar een halve tegel marmer in de kooi. Marmer geleid warmte heel goed waardoor het altijd koel aanvoelt. Nico heeft er een handje van om zijn billen er zachtjes tegenaan te deponeren, Teddy vindt dat ding maar niks want het is niet eetbaar. Ik moet ook wel zeggen dat Teddy er niet zo veel last heeft van de warmte, omdat haar vacht wat korter is en ze zich eigenlijk niet zo veel aantrekt van warmte.

Nico die subtiel tegen de marmeren plaat aan het chillen is

Niet alleen kan je een hoop doen om de cavia af te koelen door middel van bevroren waterflesjes of marmer, maar als je een langharige cavia hebt, is het kort knippen van de vacht ook een mooie oplossing. Door het hebben van een kortere vacht houdt de cavia minder warmte vast. Ik heb Nico onlangs ook wat korter geknipt. Hij was er emotioneel niet aan toe (heel erg  veel opzij stappen tijdens het haren knippen), maar nu is hij toch wel blij. 

Verder is het natuurlijk belangrijk dat er altijd voldoende water beschikbaar is. Wat cavia's ook wel kunnen waarderen zijn verfrissende groentes en fruit, zoals komkommer en watermeloen. Deze groentes en vruchten verfrissen niet alleen ons, maar worden ook zeer gewaardeerd door de cavia's! Dus verwen je cavia's en hou een komkommerparty!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten