woensdag 28 maart 2018

Poging tot het trainen van Teddy

Cavia's kunnen heel gemotiveerd zijn, vooral als er eten in het spel is. Teddy voldoet hieraan, maar ze heeft ook hersenen. Niet onbelangrijk natuurlijk, maar ik bedoel gewoon te zeggen dat ze slim is en soms (ja, soms) probeert na te denken. Ze doet nog steeds wel wat domme dingen, zoals probeer over een hekje heen te springen terwijl ze op een wiebelig kussen zit, per se een kant op willen terwijl die overduidelijk geblokkeerd is en dat soort dingen.

Voor ik mijn verhaal verder ga vertellen, moet ik iets bekennen: ik volg ook andere cavia's. Dit zijn mijn internetcavia's en ze zijn geweldig. Nu volg ik al een tijdje Ace's amazing tricks (op Facebook) en Little Adventures (op YouTube). Ace's amazing tricks is erg inspirerend, de eigenaar van die cavia's heeft echt de tijd genomen om de boefjes een berg trucjes te leren, terwijl ik allang blij ben als ze eens op hun naam reageren. Little Adventures is vooral actief op YouTube en heeft daar inspirerende filmpjes met ideeën wat je allemaal kan doen met je cavia's als die loslopen. Het bestaat vooral uit hun gang laten gaan, maar ook gewoon leuke ideeën over hoe je ze actief houdt.

Een paar jaar geleden heb ik een treat ball (voerbal ofzo heet het in het Nederlands) gehad. Destijds had ik nog Macy en Mr. Lee en die waren niet zo actief. Nu is Nico ook niet zo actief, maar Teddy wel. In het begin had ik weinig tijd om Teddy echt dingen te leren (buiten hoe ze semi-braaf op schoot moet zitten), dus nu ze bijna 2 jaar is vond ik het toch wel tijd worden voor een trainingssessie voor trucjes.


Via een spaaractie bij Zooplus heb ik erwtenvlokken gekocht, die vinden ze allebei erg lekker. Deze gebruik ik nu als beloning. Het werkt helemaal prima. Nico is nog wel wat bang om het aan te pakken, zeker sinds hij enthousiast in mijn vinger beet in plaats van in het snoepje. Nu begint zijn vertrouwen wel weer terug te komen maar als hij per ongeluk je vinger aanraakt tijdens het proberen pakken van de vlok, dan is het verprutst en wil hij het ook niet meer proberen.

Oké, om dit warrige verhaal even tot een punt te krijgen: Ik ben wezen zoeken naar manieren om Teddy te trainen en dan specifiek voor het voederballetje. In mijn caviabijbel ("De gelukkige cavia" geschreven door Bernice Muntz, dierentrainer) stond er niet echt iets duidelijks over, en op de facebookpagina/website van Jenny Bruinsma vond ik ook niet echt iets duidelijks. Ik heb clickertraining geprobeerd, mede omdat ik dat kende van Frank (ja, paard), alleen is de click van mijn clicker te luid, waardoor het tegenovergestelde effect bereikt wordt. Ik weet dat de cavia eerst moet leren dat de click iets positiefs betekend, maar dat werkt dus niet als de cavia schrikt voordat ik de beloning heb kunnen uitdelen.

Nu ben ik dus gewoon Teddy (die haar naam weet) aan het leren dat ze moet komen als ik "kom, Teddy kom" zeg, het gaat al aardig binnen de omheining, daarbuiten, meh. Nico ben ik momenteel aan het leren om vertrouwen te hebben in mijn hand, wat zowel in de kooi als daarbuiten grote sprongen maakt. Soms doe ik nog wel eens onhandig of is Nico opeens snugger en weet hij dat mijn hand aan die erwtenvlok zit, en dan werkt het minder en hebben we een set back, wat altijd wel te overkomen is.

Ik weet nu dat Teddy dus een beetje te trainen is, dus ik dacht, misschien wordt ze ook wel heel blij van de voederbal (treat ball, echt, wat is het Nederlandse woord hiervoor? Voederbal klinkt raar). Aangezien ik nooit interesse heb gehad in het trainen en "beleren" van mijn cavia's, moest ik alles dus uitzoeken. Gelukkig maakte Little Adventures een filmpje over hoe je een voederbalgebruik kan trainen bij je cavia.


Nu was ik daar mee begonnen op een plek waar de grond niet heel egaal was. Teddy probeerde de erwtenvlokken onder de bal te pakken, dat lukte, maar de bal rolde ver en hard weg. Hierdoor schrok ze en wou ze niks meer te maken hebben met de voederbal. Gelukkig is die angst voor dat ding weggezakt en kon ik het opnieuw proberen. Deze keer koos ik wel voor een wat egalere ondergrond en tevens een ruwere ondergrond. Dit had succes.

Teddy was erg ongeduldig, ze wou heel graag haar erwtenvlok, terwijl een seconde voor ik de pot opende, wou ze alleen nog maar vrij rondlopen of naar huis. Ze was ook niet heel gefocust op wat ik aan het doen was en waar ik het lekkers neerlegde, ze moest en zou het uit mijn hand opeten. Na een beetje overhaalwerk was het me gelukt om haar toch aan de voederbal te laten zitten. Ze was een verrassend voorbeeldige cavia en deed exact wat er ook in het filmpje van Little Adventures gedaan werd. Toch wel fijn. Alleen merkte ik wel dat mijn eigen ongeduld in begon te slaan. Ik had stiekem verwacht dat ze de formule meteen zou snappen, omdat het ook soepel ging in het filmpje. Ik moest me echt voorhouden dat het daar gefilmd was met een cavia die het idee al snapt.

Maar ik moet vooral zeggen: ik ben Trots op Teddy en haar denkcapaciteit.

Ik heb een klein filmpje van Teddy die knap bezig is. Ik moest lachen omdat Teddy de stukjes erwtenvlokken hoorde verschuiven in de bal en daardoor gealarmeerd was.


Ik ga zeker door met de training van Teddy, dus dit is niet het laatste wat jullie ervan horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten