vrijdag 15 april 2016

Voorjaarsschoonmaak

Het is al weer drie weken geleden dat de astronomische lente in is gegaan. Op dat moment waren de dagen wat kort en donker en volgens mij regende het ook meer dan dat het droog was. Niet vlak daarna hebben we de klok een uurtje vooruit gezet, zodat het 's avonds langer licht is en je meteen een jetleg hebt.

Nou moet ik zeggen dat het voorjaar veel verandering met zich mee brengt, de caafjes worden vrolijk als ik het raam overdag open laat staan, het gras wordt groener en de paardenbloemen gaan weer groeien (wat dus inhoudt dat de caafjes blij worden als ik het aan ze ga voeren). Maar buiten dat gaan de vogeltjes weer schreeuwen om hun territorium (in de volksmond: fluiten) en de bomen lopen uit (ze krijgen blaadjes). Ook gaan er dingen bloeien, zoals bomen, bloempjes en mijn hooikoorts, maar daar wil ik het nu niet over hebben.

Hoe weet je dat je cavia's last hebben van voorjaarskriebels? Nou, ze krappen zichzelf meer, dus de mijten zijn actief en de beesten willen knuffels. Ja, je leest het goed, knuffels, zelfs Macy. Ik heb meteen misbruik gemaakt van dat gedrag en ben haar gaan aanraken in de kooi. Inmiddels vindt ze het wel weer genoeg en loopt ze half weg als ik haar aanraak.

Macy heeft, buiten dat ik haar soms wel en soms niet mag aanraken, nog andere rare voorjaarskwaaltjes: ze likt graag aan dingen. En met dingen bedoel ik Lee's haar, de voerbak, de knabbelstok en de bak zelf. Jap, ik heb caviakwijl van de bak staan schrobben. Nou moet ik wel zeggen dat ze altijd al een beetje liefde voor de bak voelde, maar dat het ook echt likbare liefde was, dat wist ik niet.

Nou heb ik hun hele kooi schoon gemaakt, zelfs de schuilhokje. Nou was ik vet blij met het resultaat, alles glimmend en schoon, maar toen ging ik hooi pakken en toen was alles weer stoffig. Ach ja. Binnenkort maar even de ramen lappen, dan komt er ook meer licht naar binnen en ook vast vrolijke caafjes erbij.

Deze keer geen foto's, ik heb alles van mijn telefoon afgehaald en die op mijn desktop gezet, terwijl ik nu op mijn laptop bij mijn ouders zit...

Maar goed, volgende keer zal ik veel van Macy's en Lee schattigheid/harigheid posten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten